lørdag den 7. december 2019

Lygter af konservesdåser - 7. december...




Tomme konservesdåser kan bruges til mangt og meget og kun fantasien sætter grænser for, hvad man kan bruge dem til.
I dag viser jeg de fineste japanlygter lavet af tomme konservesdåser - de kan både bruges inde og ude. Hvis du har dem ude anbefaler jeg du har dem til at stå på et eller andet da de nemt kan lave rustringe på eksempelvis trappesten eller fliser. Det kan feks være en gammel underkop...
De er måske lidt bøvlede at lave, men de er anstrengelserne værd.


Indrømmet - jeg har haft hjælp af en handymand med el-værktøj, faktisk den aller allerbedste jeg kender...
For når jeg får en af mine "gode" ideer er han for det meste med på at føre ideerne ud i livet...altså for det meste


Du skal selvfølgelig bruge tomme og rengjorte konservesdåser, jeg har brugt dåser fra majs og kikærter. 
Det er bedst at have gode værkstedsfaciliteter - og husk handsker, høreværn og beskyttelsesbriller.
Du skal  bruge en lille vinkelsliber med en tynd skive beregnet til  metal og en rund pind  (eks et stykke brænde) som passer nogenlunde i diameter med dåserne...
Pinden stikkes ind i dåsen og der bores et hul i enden af dåsen, så der kan skrues en skrue i, så dåsen sidder fast i pinden, men sådan, at man kan dreje dåsen rundt.
Pinden med dåsen sættes fast med en skruetvinge eller andet klemmeværktøj. Vi satte den fast i skruestikken
Der sættes et mærke i træstykket så slidsen kan skæres lige... (som du kan se på det sidste foto i collagen)
Afstanden mellem slidserne skæres sådan lidt på øjemål, men det ser selvfølgelig pænest ud at de sidder nogenlunde med samme afstand...


Lygten formes indefra med fingrene, de enkelte ribber skubbes lidt ud...også sådan lidt på lutterkik.  Her er det også vigtigt at bruge handsker, for kanterne er skarpe som bare pokker...
Måske maler jeg dåserne, måske lader jeg være - hvis de står ude vil de hurtigt blive rustfarvede og det har jo også sin charme - 
Lige nu står de i køkkenet og spejler sig i vinduet, så det ser ud som om der er dobbelt så mange...
Måske meget bøvl for at lave hyggelige julelygter, men vi hyggede os med at lave dem og grundmaterialet var gratis.
Som sagt er jeg ret begejstret for tomme dåser, som man kan bruge til mange ting
Du kan se et af mine tidligere indlæg om lygter lavet af konservesdåser HER
Der er også en anden  af mine fine dåse ide HER

 🎁De bedste decemberhilsner 🎁
KirstenK

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid glad for en lille kommentar...♥