søndag den 24. oktober 2010

Perler lavet af stof...


Når først man er kommet i gang med at lave perler af restestoffer, er det slet ikke til at holde inde igen...
Har du lyst til at være med på spøgen, kommer nogen små anvisninger her:

Du skal bruge: Stofstrimler, nål, tråd, broderegarn, kraftigt papir (ca 1cm x 4cm) og en limstift.
Desuden skal du bruge en strikkepind til at rulle perlerne omkring. Jeg har brugt en 4,5.
Man kan både bruge fast stof og jersey. Til de runde perler er det dog bedst at bruge elastisk stof.

Lim papiret fast i enden af stofstrimlen, på den side, du synes skal være vrangsiden...
Den grønne strimmel er ca 2,5 x25 cm og er lige bred hele vejen i gennem.
Den røde, som siden skal bruges til en rund perle, har ca målene 1,5 x 25 cm, (færdig ca 1,5 cm i diameter)
Den ternede strimmel, i fast stof er kileformet, ca 25 cm i længden og er i den brede ende ca 2,5 cm.

Rul stofstrimlen stramt omkring strikkepinden...ligesom når man ruller fest-sange...

Rul indtil der ikke er mere stof, eller indtil du synes perlen er "tyk" nok, ellers klippes strimlen over...

Hæft enden fast med et par små sting...

Lad perlen blive siddende på strikkepinden, mens du med broderegarn syr knaphulssting gennem alle lag stof , i enden på perlen. Dette gøres i begge ender. Sørg for at hæfte tråden godt...
Knaphulssting: Løkke hvor tråden føres igennem og der strammes til...

Lav evt en lille dekoration på perlen...

Perlen er færdig... kun fantasien der sætter grænser....

Den runde perle er lavet ud fra samme princip...


Form perlen som en lille bold ved samtidig at trække i den elastiske strimmel...

Hæft ende....Strikkepinden fjernes fra perlen...

Sy med broderegarn omkring perlen ved at stikke nålen ned gennem perlen og trække tråden igennem....fortsæt hele perlen rundt på denne måde... Du hæfter tråden ved at stikke nålen gennem nogen af stof-lagene...

Den runde perle er færdig...



Der sys med knaphulssting først gennem alle lag i enderne af perlen....lad perlen blive siddende på strikkepinden. Dernæst sys med knaphulssting lang alle trevle- kanter...


De færdige perler...



25 kommentarer:

  1. Lækker DIY, og kan sagtens se pointen - har faktisk selv lige smidt rester ud idag (suk!), så jeg tror da jeg skal til at gemme lidt.
    Rigtig god idé! :-)
    Ha' en dejlig aften!
    Kh. Jane

    SvarSlet
  2. Brilleting: Velbekom...synes da også du skulle gemme lidt rester!

    SvarSlet
  3. ser rigtig hyggelig og sjovt ud- syr desværre ikke mere så rester har jeg ingen af, men derfor er det jo sjovt at se hvad du laver alligevel.:O)

    SvarSlet
  4. litt av eit arbeid du legg ned her, men fint vart det.

    God kveld.

    SvarSlet
  5. Nu ved jeg da hvad jeg skal bruge alt det stof til jeg har liggende.
    Dejlig idé....Tak skal du ha' :-)
    Rigtig fine perler, du er bare go' til det der.

    SvarSlet
  6. Ruth B:Det er nu også sjovt at lave!

    SvarSlet
  7. Eva: Tak..."snild" er da egentligt et ord, der bruges alt for lidt...

    SvarSlet
  8. Majbrit: Jamen du skal dalave perler af alle dine stofrester...man kan komme meget langt med lidt, siger jeg bare!

    SvarSlet
  9. Godmorgen Kirsten! Sikke en sjov idé! Godt fundet på... Måske kan jeg prøve den af sammen med mine børnehavebørn engang! Tak for den, i hvert fald!
    -LisBeth.

    SvarSlet
  10. Hvor FÅR du dog de idéer fra? Du er godt nok kreativ.

    Jeg kan lige se sådan en kant af stofperler på en filtet taske!

    SvarSlet
  11. jajaja. Mer mer mer af den slags. Skøn ide.

    SvarSlet
  12. Lisbeth: Ja, synes da du skulle prøve idee af...Det er faktisk rigtig sjovt...og ikke til at holde op med igen!

    SvarSlet
  13. Fru Olsen: Hmm...samme sted, som du får alle dine gode ideer...de kommer jo nærmest af sig selv!

    SvarSlet
  14. Frk Hverdag: Tak...Der er masser af den slags inde i mit hovede... men døgnet er så kort!

    SvarSlet
  15. Hello Kirstenk,

    I love it! Beautiful!!!! Congratulations!

    hugs
    Cidinha

    SvarSlet
  16. De mest bedårende perler jeg længe har set. Tak for din fantastiske dele-gave til os.....

    SvarSlet
  17. Intet mindre end genialt!!

    Tusind tak for en god DIY og en skøn blog i det hele taget.

    KH Camilla

    SvarSlet
  18. Halløj stuen... mega god ide...
    //Maja B

    SvarSlet
  19. Hej...Hvor er det en god ide med de perler...nu ved jeg hvad jeg skal bruge mine rester til...bare okay

    SvarSlet
  20. Det er noget af det mest kreative jeg længe har set - 1000 tak fordi du deler! Jeg skal da klart have produceret en stak runde perler til en børnevenlig halskæde.

    SvarSlet
  21. Det var dog en genial idé! Det må jeg altså prøve om jeg kan hitte ud af.

    SvarSlet
  22. Spændende diy du viser. Jeg glæder mig til at følge din blog

    SvarSlet
  23. I like it when people get together and share views. Great website

    កាលេងប្រដាល់ថែ​ ​​

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille kommentar...♥