fredag den 14. januar 2011

En gammel klassiker..

                             
                                   En gammel klassiker: At lave sine slidte jeans, om til en nederdel.

Klip buksebenene af lige over knæet! Klip det slidte eller hullede væk.
 (Et ringe billede, men det var det bedste jeg  kunne finde, men jeg tror godt man kan se princippet !)
Klip bukserne op ved, at klippe indesømmen af, der klippes helt tæt til sømmen, for at bevare så meget af buksebenet som muligt, mens sidesømmene bibeholdes.

Skridtsømmen pilles op, men klippes ikke ren

Bagsømmen pilles op til ca midt på bagen...

 De oppillede skridtsømme lægges over hinanden, som  det ses på billedet...Jeg giver det en tur med en limstift, i stedet for nåle....Det kan nemt hives fra hinanden bagefter...Ellers forsvinder limen i vask!

Bagstykkerne lægges også ind over hinanden og limes...

Nu skal du bruge det nederste afklippede stykke bukseben...

Det afklippede bukseben, der er klippet rent for de tykke kapsømme, lægges i trekanten, der fremkommer når du lægger nederdelen, så den er glattet ud...  Her bruger du igen limstiften i stedet for nåle. Måske synes du nederdelen ser alt for lang ud, men den klippes i længde, til slut...

Der zig-zagges eller stikkes rundt i trekanten, men også op til der, hvor du har pillet bagsømmen op..
På forsiden syr du også rundt i trekanten, men også den oppillede skridtsøm, op til lynlåsens begyndelse.

Klip det overskydende stof af på vrangsiden

Dekorer, eller lad være...Her har jeg lavet en stjerne, for at skjule en rustplet!

Klip af forneden, så den passer i længden... Zig-zag ca en cm oppe, og lad ellers kanten trevle...






15 kommentarer:

  1. Super fed nederdel , jeg får helt lyst til at prøve . Tak for at forklare , skønt når man ikke er så øvet ved symaskinen :-)

    SvarSlet
  2. Garn moster: Det er faktisk ikke så kompliceret... og jeg synes også de er ret fede...

    SvarSlet
  3. Jeg bliver da helt nostalgisk..... Super ;o))
    Hvor har jeg dog syet mange bukser om, især til mine døtre ;o))

    SvarSlet
  4. Ja, det skal jeg da prøve igen :) . Elsker cowboynederdele.
    Tak for dine fine vejledninger og ideen med limstift - super ide.

    SvarSlet
  5. Så flott:) Blomstene var perfekte:)

    SvarSlet
  6. Tak for en god anvisning. Jeg har desværre kun ét par bukser og de skal ikke slagtes. Til gengæld ejer jeg kjoler og nederdele i stor stil :)

    God dag til dig

    SvarSlet
  7. Helt rå
    Jeg elsker dongeri!
    Klem

    SvarSlet
  8. Majbrit: Ja, jeg har også syet mange af dem førhen...

    SvarSlet
  9. Mariannel: Ja, sådan tænkte jeg også da jeg stod med ikke mindre end tre par jeans med huller på knæene...

    SvarSlet
  10. Ulla-Bella: Jeg synes også blomsterne er fine...og anvendelige til andre ting også!

    SvarSlet
  11. mette b: Efterhånden har jeg heller ikke mange bukser tilbage...men efterhånden mange nederdele og nogen kjoler!

    SvarSlet
  12. Kate: Jeps, det gør jeg også!

    SvarSlet
  13. Jeg tro jeg skal en tur i genbrug for at finne gamle cowboybukser.Det med limstiften har jeg aldrig tænkt på, men en fed ide.
    God weekend

    SvarSlet
  14. Super god forklarring, det er en klasikker der er værd at prøve igen. :-)

    SvarSlet
  15. Rigtig god forklaring og nem at gå til. Havde computeren tændt under hele syningen, så det var nemt at se, hvad jeg skulle gøre. Det er bestemt ikke sidste gang, jeg prøver det. Mange tak for hjælpen. :-)

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille kommentar...♥