lørdag den 6. marts 2010

Hjemmelavet papir DIY...

Hjemmelavet Papir...



Du skal bruge:
Gamle breve/konvolutter, evt avispapir, glittede sider fra brochurer, i ikke alt for store mængder...Kom ikke alt for meget avispapir i, ellers vil farven på de færdige papirark blive meget mørke...
Vand
Vaskefad
Blender eller håndmixer
To trærammer, jeg har brugt to små træbilledrammer, hvor bagbeklædning og glas er fjernet.
Net, jeg har brugt et lidt stift plasticfluenet, købt i XL

Hvis du gerne vil have dine papirark farvede, kan du bruge frugtfarve, eller smide en stump crepepapir ned i baljen, men så vil jeg anbefale at man bruger handsker....
Viskestykker og gamle aviser...

(Hæld aldrig papirpulp ud i køkkenvasken, den kan meget nemt stoppe!!!! En erfaring jeg har gjort mig "på den hårde måde")

Du starter med at rive papiret i stykker, hæld kogende vand på, og lad det stå til udblødning natten over...

Blend/pisk og bland vand i til pulpen har en konsistens som vælling, des tyndere pulpen er, des tyndere kan man lave papiret... (pulp = findelt papir blandet med vand)



Her ser du rammerne, nettet er sat fast på den ene ramme, med hæfteklammer...
Den anden ramme har ikke noget net men er blot en ramme der gør at papiret bliver formet efter rammen.


Rammerne skal ligge sådan her...Den ramme uden net skal ligge øverst!


Rammerne føres samlet ned i baljen med pulp, du skal sørge for at holde dem samlet hele tiden...


Så "skovler" du en passende mængde pulp op i rammerne, du skal fortsat holde begge rammer samlet.Hvor meget pulp du skal have, er afhængig af, hvor tykt/tyndt du vil have dit ark. Men det er en god ide at starte med ikke alt for tynde ark, fordi de tynde ark er lidt svære at styre...
 Løft rammen op og hold fortsat rammerne sammen og lad noget af vandet løbe fra...


Fjern overrammen og lad papiret dryppe lidt af. Vend så i et snuptag rammen med nettet og pulpen ned mod et gammelt viskestykke hvor der er lagt aviser under...Det er et rigtigt vådt projekt det her...så der skal godt med sugende gamle aviser...
Pres noget af vandet ud med hænderne eller brug en svamp



Når det værste vand er presset ud af papiret kan du forsigtigt løfte rammen - hvis ikke du kan løfte den af så pres yderligere vand ud og prøv igen..

'
Når du har fjernet rammen presser du mere vand ud af papirarket ved at lægge et viskestykke eller en klud på arket og pres let på overfladen

Snart vil du kunne holde arket i hånden og se det fine ark...


Her ses den fine struktur i arket, man kan også skimte et bogstav og en stump af det glittede papir.
Nu kan du hænge/ligge arket til tørre.  
Når arket er tørt, kan du lægge det under en stak bøger for at glatte det lidt ud....
Hvis du er utålmodig, kan du også lægge arket mellem to viskestykker og stryge det tørt.
Held og lykke, hvis du giver dig i kast med at producere dit eget papir...det er en herlig hobby, som man godt kan gå hen og blive helt tosset med.

7 kommentarer:

  1. Det er bare så fint, det papir man selv laver. Man kan også lægge pressede blomster ned i det. Vi lavede det i skolen i forbindelse med en kunstuge. Det kan være, jeg skulle lave et indlæg om det i den nærmeste fremtid...

    SvarSlet
  2. Det er også en idé jeg pønser på.. altså at lave papir! Igen tak for god inspiration!

    SvarSlet
  3. Eva: Ja, jeg har prøvet at lave det med alt muligt...det er så sjovt, og det kan bruges til alt muligt...

    SvarSlet
  4. Sarah: Men pas på, det er temmelig vanedannende...

    SvarSlet
  5. Det det ser spændende ud,jeg tro det skal prøves til sommer oppe ved sommerhuset, så kan jeg stå ude.

    SvarSlet
  6. Conny; Ja, det er og¨å et rigtig godt sommer udenfor projekt...så kan papiret tørre i solen! Yea sol kom frisk!

    SvarSlet
  7. Super indlæg, jeg har lige fået foræret et start sæt til papirfremstilling, og det kribler efter at lave papir med lyng i. Jeg var blot i tvivl om hvor meget vand der skulle til, men det ved jeg nu ,takker være dig.
    Knus Leila

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille kommentar...♥