torsdag den 15. juli 2010

Så skal der ryges - Hjemmelavet rygeost...


Ja, altså det er ikke tobak der er tale om, hverken den almindelige, eller andre mere kuriøse slags, men derimod rygeost, som hører til en af mine favoritspiser, specielt i denne her hjemmelavede version!


Du skal bruge 1 liter tykmælk, en metalsigte, et viskestykke, en spand af metal, et låg, småpinde eller noget halm/hø. nogen brændenælder eller skvalderkål til at kvæle ilden (og lave røg)....en lille kvist enebær, rosmarin eller timian giver også en rigtig god smag.


Tykmælken drænes ved, at du hælder tykmælken op i en sigte hvori viskestykket ligger. Der stilles en skål nedenunder. Lad tykmælken dryppe af, natten over...Vallen der samles i skålen nedenunder, er fortrinlig til at bage af, så smid den endelig ikke ud...den kan fint holde sig i køleskabet en uges tid...


Her ses den afdryppede ostemasse...


Den sidste valle klemmes ud af ostemassen ... og nu skal der ryges!



Der sættes ild til småpindene i spanden...der skal være godt gang i flammerne...


Brændenælderne kommes på ilden, så der udvikles kraftig røg...


Sigten med ostemassen placeres i spanden....


Låget lægges på og osten ryges ca 5 min, eller lidt længere, hvis du vil have en meget røget smag...


Osten vendes ud på en tallerknen og der drysses kommen på toppen...




15 kommentarer:

  1. Nej hvor sjovt ;0)
    Det skal afprøves.
    Julie

    SvarSlet
  2. Det må jeg prøves når jeg bliver ferdig med ,at passe "gård"Kirsten hvis du har kommenteret på midt sidste indlæg, så er jeg vist kommet til, at slætte det "unskyld"

    SvarSlet
  3. Tak for vejledningen...den må absolut prøves..... Herligt ;o))

    SvarSlet
  4. Uhm, det ser lækkert ud. En af mine venninder blander et stykke rygeost og en neutral smørost sammen og kommer lidt hvidløg i, det smager også helt vidunderligt.Tror
    hjemmelavet rygeost skal være et af mine sommerferie projekter :)
    Kh Birthe

    SvarSlet
  5. Julie: Kan kun sige: "Prøv det" det er sjovt og så smager det godt!

    SvarSlet
  6. Conny: Nå, ja du er jo "landmandskone" for tiden...

    SvarSlet
  7. Majbrit: Selv tak... synes du straks skal gå i gang :-)

    SvarSlet
  8. Birthe: Det er også et rigtig sommerferieprojekt, i øvrigt er det også rigtig godt at ryge en camenbert...

    SvarSlet
  9. Ej det vil jeg prøve, tænker også hjemmelavet sommersalat og så med hjemmerøget ost, det kan nok ikke fås´bedre ;0)

    SvarSlet
  10. Violykke: Uh, ja sommersalat er godt!

    SvarSlet
  11. hej Kirsten...jeg har ikke selv prøvet at ryge ost til hjemmelavet rygeost...men min mand Orla har...jeg er nemlig ikke lige til rygeost...men din idé med camenbert kunne være en idé....hvis og når kommer det selvfølgelig på bloggen....hvor længe skal en camenbert have, hvis du har erfaringer med det?....

    SvarSlet
  12. Det ser sørme også lækkert ud, det må afprøves en dag. ;o)

    SvarSlet
  13. Anita: Jeg har kun prøvet med camenbert en gang...da gav jeg den ca 5 minutter...resultatet blev rigtig godt!

    SvarSlet
  14. Lise: Ja, lidt røg skal vi have!

    SvarSlet
  15. I like it when people get together and share views. Great website

    កាលេងប្រដាល់ថែ​ ​​

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille kommentar...♥