fredag den 19. marts 2010

Appelsinmarmelade.

Rå-syltet appelsinmarmelade


Til ca 1 liter marmelade skal du bruge:
4 usprøjtede appelsiner
100 g tørrede abrikoser
500 g sukker
Skyl appelsinerne og skræl dem tyndt. Blend skrællerne (eller brug en foodprocessor)Skær de hvide hinder fra appelsinkødet, og kasser dem. Skær appelsinkødet i mindre stykker og blend eller "foodproces" dem, sammen med sukker og abrikoser. Blend til marmeladen har en ensartet konsistens. Hæld den på skoldede glas og læg straks låg på.
Marmeladen kan holde sig en månedstid, hvis den opbevares i køleskabet


Som et lille tilbehør har jeg lavet et stort og et lille kort, som ligger til fri afbenyttelse her og her ... Sådan et glas appelsinmarmelade er da den perfekte gave til en påskehilsen, om ikke andet, så er den da rent farvemæssigt tilpasset påsken... Du kan selvfølgelig også bruge det fine tryk som etikette til din appelsinmarmelade - hvis du printer den ud på naturfarvet papir vil det da komme til at se helt forrygende ud.
Week-enden "banker på" lige om lidt, jeg trænger noget så grusomt...ved ikke med i andre, men under alle omstændigheder, ønskes i en god en af slagsen!

7 kommentarer:

  1. Nu kan jeg desværre slet ikke li' appelsinmarmelade - det har jeg aldrig kunnet og det ærgrer mig, for det ser jo totalt lækker ud.
    Dine glas er meget flotte (plus kortene selvfølgelig)!
    Du er eikke den eneste der trænger til weekend. Bare godt at vi er nået dertil.
    Jeg ønsker dig et par gode og afslappende dage!

    SvarSlet
  2. hej Kirsten...weekend kommer altid som tiltrængt, synes jeg...og ofte er den for kort....
    Jeg elsker appelsin marmelade og køber det men har aldrig prøvet at lave det selv...så tak skal du have...jeg tror det vil være fint med de der abrikoser i, så jeg skulle måske prøve at lave det selv...jeg har engang købt citronmarmelade og det var også rigtig lækkert samt ingefærmarmelade....men appelsinmarmelade er faktisk det som jeg spiser allermest...også spiser jeg også gelé, som jeg bruger på samme måde som marmelade.....og nogle søde kort som du har lavet til...

    SvarSlet
  3. Gitte: Jeg tror det er med appelsinmarmelade som det er med Poul Dissing enten elsker men det eller også kan man ikke fordrage det... Håber det går bedre med halsproblemerne, også god weekend til dig...

    SvarSlet
  4. Anita: Ja, det smager faktisk godt med de der abrikoser i...jeg elsker også næsten alt marmelade, og gele bruger jeg også ligesom marmelade/syltetøj...Uha, bitter citronmarmelade smager også godt på nybagte scones...

    SvarSlet
  5. Jeg har det som Anita, jeg elsker også appelsinmarmelade,mon jeg kan bruge en mini hakker.

    SvarSlet
  6. Conny: Ja, det tror jeg godt du kan...

    SvarSlet
  7. Min mor lavede også den appelsinmarmelade. Hun kørte det gennem kødhakkeren, og det har jeg gjort i årevis.Det får en fin struktur.
    Men måske man skulle prøve blenderen??? Det er jo lidt nemmere - og kødhakkeren er træls at gøre ren.

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille kommentar...♥