lørdag den 8. december 2018

Lygter af konserves dåser - 8.december...




 At lave lygter af konservesdåser er der ikke meget nyt i...

Alligevel viser jeg konservesdåser hvor der er slået huller i...

Fordi jeg synes lygterne lavet af genbrugsdåser er så fine - og når de har udtjent deres pligt som lygter kan de ryge til metalgenbrug...  flotte, billige og bæredygtige.
Jeg sætter en rund pind ind i dåsen når jeg slår huller i den - ellers buler dåsen og bliver vind og skæv.



Jeg er ret vild med dåselygterne. Og med ordet jul, så derfor er det motivet på lygterne i år.
Dåserne med majs er hvide indeni, hvilket får lygterne til at lyse ret meget op.

Jeg har brugt fyrfadslys eller batterilys, men en lille batterilyskæde kan også bruges.

Man kan selvfølgelig også sætte en ståltråd på som hank og hænge dem op.
Et lille tip er at sætte dåsen en underkop eller et andet underlag da dåsen kan afgive rust og lave en træls ring på trappen eller på fliserne. 
Hvis man har lygterne udendørs kan man fylde lidt sand eller grus i dem for at de ikke vælter.


Til lygterne skal du bruge:

Rengjorte konservesdåser hvor papiret er pillet af ( jeg har brugt majsdåser, fordi det var der pinden fra en gammel parasol passede i)
Et søm eller en tilspidset dorn eller skrueltrækker...
En hammer 
En skruestik er dejlig at have til at spænde pinden fast i, men har du ikke en sådan, går det også sagtens.
Pair og gennemsigtig tape skal du også bruge.
Skabelonerne til juleordene ligger her - her er også et hjerte og en stjerne, hvis du hellere vil have disse motiver.
 Klik på den lyseblå tekst og du kommer til skabelonerne

Desværre havde jeg ikke fået samlet flere dåser, så hjerter og stjerner må vente...

Print motiverne ud eller tegn dem selv og klæb dem på dåsen med gennemsigtig tape.



Sæt pinden i dåsen og sæt pinden i skruestikken og slå huller med sømmet eller med dornen der hvor der er markeret med en prik... 



Pil tapen af . Og se de fine huller hvor lyset lige om lidt strømmer ud fra :-)

Større børn kan sagtens være med til at lave lygterne - Men man kan nemt rive sig på indersiden af lygterne, der hvor der er slået huller, så vær opmærksom på at du ikke kommer til skade...


Julelys på kommoden i gangen ...det ser da lidt hyggeligt ud.

Jeg vil herfra ønske dig den allerskønneste decemberlørdag - 
Håber du vil se masser af julelys og hjerter på din vej.

🔨 De bedste hilsner KirstenK 🔨


1 kommentar:

Jeg bliver altid glad for en lille kommentar...♥