fredag den 2. april 2010

Støbte papirfigurer

Her kommer lige et lille køkkenbordsprojekt:
Papirfigurerne er støbt af genbrugspapir, det vil sige breve/konvolutter og dokumenter. Man kan med godt resultat bruge halvt avispapir og halvt "andet" papiraffald...




Du skal bruge:
Gamle breve/konvolutter el lign, alt hvad der er lim eller hæfteklammer på, skal sorteres fra. Et par sider fra et glittet blad.
Vand
Vaskefad, stor skål
Stænklåg (Det til stegepanden)
Blender eller håndmixer
Udstiksforme, eks hjerte, stejerne osv
Viskestykker og gamle aviser...

Du starter med at rive papiret i stykker. Det kommes i vaskefadet, og der hældes kogende vand over. Lad det stå natten over...
                                                      

Det opblødte papir findeles med blender/håndmixer, måske skal der mere vand i.. det skal ca have konsistens som tynd havregrød...


Udstiksformene placeres ovenpå stænklåget med den skarpe kant forneden...der stilles en skål under.

Nu fyldes der pulp i formene, sørg for at der kommer papirpulp ud i alle kroge...Pulpen skal ligge i et lag på ca 1 cm. Når pulpen tørrer bliver papiret meget tyndere.


Efter ca en 1/2 time, kan du forsigtigt fjerne udstiksformene, du kan evt presse vandet ud med fingrene...


Læg et viskestykke over figurerne og pres yderligere vand ud...

Læg figurerne, som nu kan håndteres, uden at de går i stykker, på et klæde...Læg figurerne til tørre på et viskestykke, hvis du er tålmodig...


Hvis tålmodighed ikke er din stærke side eller du bare ikke gider vente på at de tørrer af sig selv:
 Læg figurerne mellem to viskestykker og stryg dem tørre...

En af de færdige figurer. Hvis du lader figurerne tørre af sig selv skal du når de er tørre lægge dem i pres mellem tunge bøger eller andet tungt...endnu en grund til at bruge strygejerns måden at tørre dem på.



8 kommentarer:

  1. Neeejj, hvor er det en god variation af papirmageri.

    SvarSlet
  2. Eva: Ja, og der er store anvendelsesmuligheder synes jeg, gavemærker og selvfølgelig julepynt...

    SvarSlet
  3. Sikke en skøn måde at lave papir på :)
    Held med TDC!

    SvarSlet
  4. Hej Kirsten !

    De er rigtig søde dine små hjerter...og den her metode er god til også at lave runde stykker ( eller ovale) papir....det kræver bare en slags form...
    meget søde og en superidé...

    SvarSlet
  5. Hvor er det en god idé og meget nemmere at gå til, end det brevpapir, jeg selv forsøgte mig med for nogle år siden.
    Jeg tror, jeg vil forsøge mig med gavemærker i første omgang.

    Dine figurer er meget søde :)

    Tak for tippet! Jeg ser herinde, at der er rigtig mange gode idéer :-)

    SvarSlet
  6. Mette B: Papirmageri er i det hele taget en skøn beskæftigelse...

    SvarSlet
  7. Anita: faktisk her hjeg kavet sådan nogle ovale og runde papirer, jeg brugte sådan en form jeg havde lavet af stålbånd fra paller...

    SvarSlet
  8. Lone: Papirmageri er sjovt, og når man lige har fået taget på det er det nu ikke svært at lave brevpapir...

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille kommentar...♥