fredag den 13. december 2019

Lys du selv kan lave - 13 december...


I dag er det luciadag og den fejres med lys og lusekatte...
Lusekattene gemmer vi til en anden god gang, men lige præcis lys, og endda lys du selv kan fremstille, er temaet for idag.

Stearin, blandingsprodukter, soya, raps og alle mulige andre produkter der findes på markedet - Hvad skal man vælge?? Eller skal man helt gå over til batterilysene?
Man kan også vælge helt at undlade at bruge levende lys...

Mulighederne er mange. Jeghar brugt en del batterilys fordi jeg har familiemedlemmer med lungeproblemer der ikke tåler de levende lys - Batterilysene er ikke det samme og de hygger heller ikke på den helt rigtige måde, men sikkerheden er i top i forhold til både børn og dyr.

Miljøbelastningen ved stearinlysene, også selv om man bruger ren stearin, ja det er noget man bør tage i betragtning når man vælger lys.
Jeg har læst og læst og googlet og gjort ved og jeg er stadig ikke rigtig blevet klog på hvad man skal vælge.

Men ikke desto mindre havde jeg  et kilo rapsperler beregnet til lysstøbning liggende sammen med væger.
Rapsperler og væger jeg har brugt er fra Urtegården.

Du skal bruge:
Af et kilo lysmasse fik jeg 9 lys ( der går ca fra 100 - 200 ml til et lys, alt efter hvor store glassene er)

1  kg lysperler (raps eller soya ell lign) beregnet til lysstøbning.
10 væger beregnet til at sætte i glas.
Små glas med en diameter på ca 6 - 8 cm, ikke alt for høje. Små glas der har været pesto, tapanade etc er rigtig fine.
Når man bruger genbrugsglas vil de jo være forskellige, hvilket jeg synes ser rigtig fint ud
En gammel gryde eller metalbeholder
En pind, som en ispind eller en spisepind


Sådan gør du:
Vej lysmassen op i gryden eller metalbeholderen og varm ved svag langsomt op.

Lim vægerne fast i bunden af glasset. Jeg satte dem fast med et lille stykke tape.

Sæt vægens øverste del fast på pinden, den skal hvile på glassets kant, med et stykke tape så vægen står lige ned gennem glasset og derved bliver midt i lyset.

Lysvoksen er klar til støbning når alle perler er smeltet.

Hæld forsigtigt voksen i de klargjorte glas.

Prik lidt til glasset med fingerspidserne for at få eventuelle luftlommer ud.

Lyset størkner på et par timer - Der kan godt blive en fordybning i midten af lyset, men det har ikke noget at sige i forhold til hvordan lyset brænder...

Klip vægen til, den skal være ca 5 cm lang,




Her har jeg fæstnet en grøn enebærgren og en kanelstang til lyset .
Det ser da fint, hjemmelavet og juleagtigt ud...

Hav en fantastisk fredag.

🍄De bedste decemberhilsner🍄
KirstenK

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid glad for en lille kommentar...♥