onsdag den 11. november 2015

Tvangsmodnede tomater...

Drivhuset har bugnet af tomater og agurker i år...
Godt nok var planterne lidt længe om at komme igang på grund af det våde og kolde forår og jeg var vist også lidt længe om at komme ud af starthullerne, men sæsonen har været lang og der er stadig en del røde tomater tilbage på planterne. Men der er også masser af små grønne tomater, som ikke når at blive røde - sæsonen er simpelthen slut, og de sidste tomater udnyttes på forskellige måder.
For når jeg nu en hel sæson har passet og plejet planterne er det da lidt træls bare at smide dem på komposten...
Jeg plukker alle de grønne tomater og tager de tomater der er begyndt at modnes sidde på planterne til de er modne...
De grønne tomater plukker jeg og en del af dem sylter jeg. Resten lægger jeg til modning.
De tomater jeg vil modne, lægger jeg på en bakke og placerer bakken et køligt og tørt sted med et viskestykke over. Der skal blot være et par tomater der er begyndt at modne, så vil resten af tomaterne på bakken modnes lige så stille og i forskelligt tempo.
Man skal kigge til dem fra og til og straks fjerne eventuelle dårlige tomater - Og nej de smager selvfølgelig ikke som solmodne tomater, men dog bedre end udenlandske tomater. På den måde kan man faktisk, med lidt held, have tomater helt hen til jul.
Man skal kun at bruge helt fine tomater uden stød og mærker. Tomater med stød og pletter er i farezonen for, at blive angrebet af skimmel (mug) som hurtigt kan sprede sig til de friske tomater.
Før i tiden pakkede man drivhusets sidste grønne tomater, enkeltvis ind i avispapir og gemte dem et køligt sted i en skotøjsæske. Det var i hvert fald sådan, min bedstemor gjorde...
Men kemikalier fra tryksværten kan angiveligt optages af tomaterne, så det er en dårlig ide...
Novembers vejr er i den grad venligt stemt - Hav en aldeles pragtfuld dag, måske får du endda et glimt af solen at se...


4 kommentarer:

  1. Sydpå hænger man planterne op efter at ha taget dem op af jorden, så hænger de og modner og kan spises resten af året.
    Jeg har jule syltet grønne tomater og de smagte skønt til andestegen her Mortens aften.
    Godt intet går til spilde, det er jo for dumt.
    Knuz fra Lina

    SvarSlet
  2. Lina: Ja det der med at hænge planterne op er en god ide...hvis bare klimaet her ikke var så ustabilt og fugtigt...Men hvor om alt er så skal der ikke gå noget til spilde af det vi har passet og plejet hele sæsonen...

    SvarSlet
  3. hej Kirsten....spændende måde at bruge de grønne tomater på...jeg har selv kun prøvet at sylte dem, men den her måde at lave dem på synes jeg er spændende...nå jeg kan se jeg kom ind på det forkerte indlæg...men min kommentar passer nok til både det her og det næste med veganer remulade...det er den jeg tænker på ....kunne forestille mig at den smagte skønt....

    hilsen anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Anita: Det smager rigtig godt og hvis man endelig vil have det som en mere almindelig remulade kan man blande lidt cremefraiche eller mayonaise i....Det er så skønt at bruge det hele op og ikke skulle smide noget væk!

      Slet

Jeg bliver altid glad for en lille kommentar...♥