onsdag den 8. juli 2015

Forstenede søpindsvin, sebedejesten eller tordensten...



Forstenede søpindsvin eller sebedejesten har jeg samlet på, siden jeg var barn. Det er da også blevet til ganske mange gennem årene, men præcis, hvor mange ved jeg ikke...
Nogle af dem har jeg placeret rundt om i haven, hvor de smukke og pyntelige sten passer perfekt ...
Ordet sebedejesten kan henføres den bibelseke Zebædæus der var far til to af Jesu diciple, Jakob og Johannes, også kaldet tordensønnerne. Stenene kaldes da også tordensten, specielt af ældre mennesker...
De forstenede søpindsvin har da også i overtroen, været brugt som værn mod torden og specielt lynnedslag.
Man har tidligere muret en sebedejesten ind i muren for på den måde at beskytte sig mod lynnedslag.
Om sebedejestenene beskytter mod lynnedslag kan jeg nu godt tvivle på, men det har nu heller ingen betydning for min samlermani i forhold til sebedejestenene...
Hav en dejlig onsdag og tak fordi du kiggede indenom her hos mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid glad for en lille kommentar...♥