mandag den 27. april 2009

Kæmpebrød.


Her i familien er vi absolut ikke kostforagtere...For er der noget vi kan, når hele familien samles, så er det at spise og diskutere politik, helst samtidigt...bølgerne kan godt gå højt, for det er ikke lige politisk enighed der præger os....men en ting er vi enige om: Fadene skal tømmes!! Jeg havde bagt et kæmpebrød, og når jeg siger kæmpe, mener jeg kæmpe. Til 15 mennesker, hvoraf 2 er børn, der ikke spiser særlig meget, er følgende opskrift vel ikke for meget

1 liter mælk

25 g gær

1 tsk sukker

2 tsk salt 150 g margarine

2 æg

1200 g mel

Gæren opløses i den kolde mælk, smeltet afkølet margarine kommes i, sammen med salt, sukker og æg. Dejen æltes sammen. og sættes til hævning i køleskabet til dagen efter. Der behøves en stor skål , og en hel hylde i køleskabet. Dagen efter, æltes dejen sammen, efter, at have stået i stuetemperatur, et par timer. Dejen lægges på en plade, og formes til en kæmpestor flad bolle. Der stikkes ud med et glas i midten, og der trilles fire tynde pølser, som lægges omkring det, der nu er blevet til en dejkrans. Brødet pensles med æg ,og der drysses forskellige frø på de fire felter. Jeg har brugt hørfrø, hvide birkes, oregano og nigella-frø. Efterhæver en halv-times tid på pladen, og bages ca 30-35 minutter ved 200 grader.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid glad for en lille kommentar...♥