torsdag den 1. september 2016

Hybensuppe...


Hybensuppe med flødeskum er et ultimativt barndomsminde for mig...
I mit barndomshjem fik vi to retter mad, nemlig forret og efterret. Efterretterne var som oftest frugtgrød eller frugtsuppe, sagosuppe, havresuppe, øllebrød og et hav af forskellige mælkeretter...En af de mange efterretter var hybensuppe. Hybensuppe spiser jeg stadig og jeg tror aldrig jeg bliver træt af denne lidt specielle suppe...
I dag har jeg dog udskiftet flødeskummet med et klat skyr og desuden søder jeg suppen med steviasukker, sådan lidt for at spare  på kalorierne...Der er masser af c-vitamin i hyben og suppens fine farve er da lige til at blive glad af på en trist efterårsdag...


Et lille tip til plukning af hyben: De meget røde og meget modne bær som ser meget lækre ud er ofte fyldt med orm, og de er også svære at gøre rene, fordi de er bløde og smattede. De bær der lige netop er modne er perfekte til hybensuppen... Man skal selvfølgelig også vælge frugter der ikke er beskadigede eller fyldt med pletter...

Opskrift på hybensuppe:

Til 2 personer bruger jeg 500 g hyben, der skal renses - det er det lidt kedelige indslag i hybensuppens tilblivelse - Jeg plejer at gøre det udendørs, for det griser og de små kerner indeni hybenfrugterne har det med at springe, når man skraber dem ud fra frugten...'

Et lille kig ned i spanden med blomst, stilk og kerner - de frugter der har orm , kasserer du naturligvis. 
500 g friske hyben giver ca 250 - 300 gram rensede hyben.

Kog de rensede hyben med vand så det lige dækker de rensede, halverede frugter. Kog til frugterne er lige præcis møre og blend så suppen - smag til med sukker - ca 100 - 150 g melis eller rørsukker eller ca en spiseskefuld steviasukker... 
Hvis suppen er for tyk, kan du spæde til med vand, hvis den er for tynd kan du jævne den med en maizenajævning. 
Hybensuppe kan også spises, som vi gjorde det hjemme med kammerjunkere eller tvebakker eller min fars favorit, nemlig et par skiver rugbrød, skåret i tern og ristet på panden...



1- 2 -3 så var den hybensuppe spist ...

😊 De bedste september hilsner KirstenK 😊

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid glad for en lille kommentar...♥