søndag den 31. maj 2015

Mælkebøttekrans...


Det er mælkebøttesæson. Der findes vist ikke nogen plante der er hadet af så mange som mælkebøtten.
Den er nu elsket af lige så mange og jeg hører til den sidste kategori. 
Jeg synes de er ualmindeligt smukke og ingen kan da betvivle at en hel mark med udsprungne mælkebøtter ikke er smuk.
Ingen kan alligevel få has på demalle  og hvis man ikke vil have dem i bedene i haven, så må de fjernes med håndkraft...så det gør jeg så de steder, hvor jeg ikke lige synes de passer ind...
I plænen er de også men her får de lov til a være så længe de ikke overtager hele plænen og det har de, på trods af, at vi på de tre sider af vores matrikel, har marker med græs og millioner af mælkebøtter...
Den traditionelle mælkebøttekrans, hvor man starter med tre mælkebøtter og hele tiden snurrer en mælkebøtte efter mælkebøtte fast, har jeg lavet i tusindvis af i tidens løb.
I dag lavede jeg dog sådan nogle små mælkebøttekranse til bordpynt.
Lidt utraditionel har man vel lov at være...
Mormor kommer på besøg og jeg ved at hun vil synes de er fine på bordet, for hvis der er noget hun elsker, så er det noget der er utraditionelt...
Kransene visner jo hurtigt, men forgængelighed er jo netop et af naturens helt grundlæggende elementer, og det er der jo også noget vældig smukt i...
Mælkebøtterne er blot sat på en tynd ståltråd, en såkaldt bindetråd... og formet som en krans
Og nu må jeg hellere forlade haven og gå ind i huset og sætte kaffen over og tage have bukserne af, og skifte tøj inden mormor ankommer.
Glædelig søndag og den sidste dag i maj til dig der læste med her.

3 kommentarer:

  1. Mælkebøtter er højt elsket og skattet hos mig. Jeg vil hellere have mælkebøtter end skvalderkål. Jeg plukker masser af dem som foder til vores høns som elsker den form for salat. Så her kan de have nogle gode stunder og smide så mange frø de vil.
    Fine og meget enkle kranse du har lavet. Så fine og sommerlige.
    Knuz fra Lina

    SvarSlet
  2. Lina: Ja skal man vælge mellem skvalderkål og mælkebøtter vælger jeg også mælkebøtterne...Skvalderkål er noget værre skidt i hvert fald der hvor man ikke vil have dem...Og så er og bliver mælkebøtterne smukke at se på...

    SvarSlet
  3. Bier elsker mælkebøtter. De giver en meget velsmagende og smuk honning. Jeg er også med på mælkebøtte
    elskerholdet.

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille kommentar...♥