søndag den 15. september 2013

Mirabelle eksperiment eller nordens oliven...

Min have bugner af mirabeller..faktisk er der kun en tre fire træer sådan lidt rundt omkring, men mirabellerne i de få træer er mangfoldige.
Lige nu koges der saft og laves marmelade af mirabellerne...men jeg har også gang i et enkelt eller nærmere to eksperimenter som involverer umodne mirabeller.
I bogen Naturens spisekammer af  Anette Eckman fandt jeg et par opskrifter på noget der kan betegnes som nordens oliven...
Umodne mirabeller lægges i en lage og fermenterer et par måneder og så skulle der komme et produkt ud i den anden ende der kan minde om oliven...
Jeg vender tilbage om et par måneder og fortæller om det nu også holder stik eller om eksperimentet mislykkes...
Indtil videre synes jeg det ser lovende ud. Mirabellerne ligner i hvert fald lidt oliven...


God søndag til dig der har læst med her!

5 kommentarer:

  1. Det lyder rigtig spændende, venter spændt på, at se om det bliver til olivenolie,
    ønsker dig en god mandag

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny: Ja jeg er også spændt på resultatet...

      Slet
  2. har altid betragtet dem som kompostmateriale.

    SvarSlet
    Svar
    1. Uden relevans: Ja det kan sågu' da også godt være det ender med det...men så har jeg gjort forsøget...og kompostormene bliver mætte, hvis det mislykkes...

      Slet

Jeg bliver altid glad for en lille kommentar...♥