torsdag den 17. december 2020

Gammeldags norske klejner - 17. december

 

Norske klejner var først et navn jeg kom til at kende i min voksentid...

Igennem hele min barndom har de heddet kaffeklejner og der har været flormelis drysset på eller hvid glasur på... 

Der var ikke noget med gul glasur med citron og så'n... 😂

Jeg synes jo stadig de hedder kaffeklejner og glasuren er også stadig hvid her.


Den gode gamle slidt opskrift som jeg har fra mit barndomshjem, har jeg skrevet rent til dig...

Opskriften får du herunder:

Opskriften er til 20 store som dem hos bageren, jeg laver dem kun halvt så store - 

så kan man nemlig spise dobbelt så mange...og så er opskriften jo til 40 stk... 

Undskyld min moster humor)

50 gram gær

1dl mælk

4 æg

2 spsk sukker 

400 - 500 g hvede mel

Smagsneutral olie til kogning (solsikke, vindruekerne eller raps)

Flormelis til at komme på kagerne når de er kogte...

Mælken lunes og gæren udrøres heri, æggene tilsættes, herefter tilsætter du sukker. Melet æltes i lidt efter lidt. Dejen æltes godt sammen og hviler efterfølgende ca et kvarter.

Rul dejen ud  i ca 5- 6 mm tykkelse. Skær firkantede stykker, lav en kort slids i midten tag fat i det ene endestykke og put den gennem slidsen i midten...  og træk forsigtigt til. 

Det er det der hedder at vride en klejne.

Jeg plejer at lave klejner af al dejen inden jeg begynder at koge, for når først olien er varm nok, har man rigeligt at gøre med at holde gryden i kog...

Du kan først komme klejnerne i olien når den er varm nok. Dette kontrollerer du ved, at komme en lille kugle af dejen i olien, hvis den lille kugle forholdsvist hurtigt bliver gylden, er olien varm nok. Det gode gamle råd om, at olien syder om en tændstik når det er varmt nok, dur jo stadig, men der er bare ikke så mange der har tændstikker...

Koges i olien til de er gyldne/lysebrune. Tjek de første ved at brække dem over for at se om de er færdige inden i. Pas på at temperaturen på olien ikke bliver for høj.

PAS I DET HELE TAGET PÅ DEN VARME OLIE. Man skal holde børn og kæledyr væk, som de siger i de amerikanske videoer, når de visr hvordan man skal lime med limpistolen...

Kom ikke for mange klejner i gryden på en gang. Det passer med en fire - seks stykker ad gangen... Vend dem af og til med en strikke pind. Strikkepinen er også god til at tage klejnerne op af gryden, når de er færdige...

Lægges på fedt sugende papir og lad dem køle af. 

Drys med flormelis eller smør hvid glasur på umiddelbart inden servering.

Klejnerne er rigtig gode at fryse, dog uden glasur - Men lad dem køle af inden du kommer dem i fryseren.

Det er megalækkert at have et klejnedepot i fryseren. Til uventede gæster (eller ventede) eller til, hvis man skulle blive lækkersulten - og det kan jo nemt ske - Klejnerne er

Hav en rigtig dejlig dag...

Tak for dit besøg her hos mig, håber vi "ses" igen

De bedste hilsner 

KirstenK

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid glad for en lille kommentar...♥