fredag den 28. august 2015

Regnfang - eller regnfan...


Om man kalder den Regnfang eller Regnfan, den smukke gule blomst, deri rigt mål, sommeren igennem pryder grøftekanterne er vist en smagssag og også noget egnsbestemt. Blomsten er karakteristisk med dens knaplignende blomsterkurv uden randblomster eller kronblade om man vil...
Jeg kalder den Regnfang, men den har mange tilnavne...
Mange betragter den som ukrudt og i havens bede vil den da også hurtigt overtage det hele, idet den breder sig hastigt...så lad være med at plante den i haven, hvis ikke du gerne vil have en større bestand af de gule knapper...og her er det altså erfaringens stemme der taler!
Den bærer det smukke tilnavn guldknap, den kaldes også rønfer og det lidt mindre flatterende navn ormekrudt, fordi den gennem tiderne har været brugt som ormedrivende middel. Men å vidt jeg ved er indtagelse af større mængder af Regnfang skadelig...
Den skulle angiveligt også kunne holde trolde og djævle væk.
Den har været brugt som elskovsmiddel og den skulle også kunne beskytte mod lynnedslag og forrådnelse, hvorfor man tidligere anbragte  bundter af regnfang ved kartofler og grøntsager i vinteropbevaringen. Desuden skulle regnfang kunne holde lus og lopper væk...Derfor blev den da også blandet i sengehalmen...
Regnfang indeholder bitterstoffet tanacetin og plantens indhold af æterisk olie giver planten dens karakteristiske krydrede lugt. Man kunne måske godt forestille sig, at den karakteristiske lugt kunne overdøve andre ikke så velduftende dunster i sengehalmen...
Man kalder også Regnfang for den udødelige urt - herba immortalis - fordi man tidligere indgned lig med urten for at forhindre, at ligene blev fortæret af orme.
Jeg holder mig helt og aldeles fra ovenstående anvendelser, men bruger den i rigt mål til plantefarvning, hvor den giver den mest vidunderlige gule farve, alt efter hvor mange regnfang man kommer i farvegryden. Desuden er regnfang rigtig fin i sensomerblomsterkranse, enten alene eller sammen med andre af sensommerens mange grøftekantblomster...


Må din dag blive lige så smuk som regnfangens smukke gule blomster...

6 kommentarer:

  1. Sikke en smuk krans og nogle skønne ord

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne: Tak for din kommentar og ja ord er der mange af i mit hoved og nogen af dem kommer ud gennem tasterne...

      Slet
  2. Så flot en krans - den er jeg vild med.
    Godt du lige skrev det om at plante den i haven, for jeg har overvejet at tage en tot med hjem og plante - jeg må hellere lade være, vi sloges nok med lupinerne, som gemalen også brokkede over, at jeg vil ha' - men ejg er nu glad for dem alligevel, men regnfang, dem vil jeg nøjes med at plukke i vejkanten :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Randi: Regnfang er smukke og de gror vildt i haven så jeg holder mig også til grøftekanterne...nu har jeg endelig fået udryddet den lille tot der på et par år blev til en hel bestand...

      Slet
  3. Er planten giftig for heste? Nogen det ved det med sikkerhed? Og hvorden bekæmpes den?

    SvarSlet
  4. Dejligt indlæg og spændende at læse . Jeg har også farvet garn med rejnfang da jeg var ung. Plantefarverne er smukke. 🦋

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille kommentar...♥