søndag den 2. september 2012

Man skal kende hundrede vilde planter # 2...

Krybende Pontentil, også kaldet "Femfingerurt" (Potentilla reptans)
har helt op til 60 - 70 cm lange udløbere, den har langstilkede 5-fingrede blade og store gule blomster der sidder enkeltvis på opretstående stilke. Udløbernes stængler er karakteristiske røde...
Findes typisk på marker, langs vejkanter, skrænter og man kan også finde den på stranden. Potentilen blomstrer fra slutningen af maj til august-september.
Denne er fotograferet forleden, i min have...

4 kommentarer:

  1. - og jeg har lært mindst 1 ny vild plante i sommer , takket være dig Og nu har jeg lige lært en mere :)

    Tak

    SvarSlet
    Svar
    1. Mariannel: Fedt...det er jeg glad for a vide...Jeg fik min første flora af min mor da jeg var 7 år, hun mente åbenbart det samme som Søren Ryge...Jeg elsker de vilde planter og er glad for at kunne formidle det lidt videre...

      Slet
  2. Se den kender jeg jo godt, den er så sød og faktisk rigtig rigtig smuk. Jeg kan godt lide den gule farve den har. Har lært min mand lidt om vilde planter og hver gang jeg viser ham en ny er svaret det sammen:Blæresmælde. Det var den første vilde plante han lærte og kan huske. Igår lærte han så en ny, nemlig Cikorie,Og den syntes han faktisk er rigtig smuk.
    Håber du så programmet på DR 2 igår det handlede jo om Fur.
    God søndag til dig Kirsten.
    Knuz fra Lina

    SvarSlet
    Svar
    1. Lina: Jeg sad klisteret til skærmen...Jeg elsker jo Fur. Sjovt du lige nævner blæresmælde, for min datter ringede hjem den anden dag og ville vide hvad er det nu den hedder den hvide plante der, man kan smælde med, hedder...Cikorie er en rigtig smuk plante som der er kommet flere af i de senere år...det modsatte af hvad der ellers gælder for mange vilde planter...Også god søndag til dig Lina!

      Slet

Jeg bliver altid glad for en lille kommentar...♥