mandag den 9. september 2019

Kaffekringle som i gamle dage...



Man har muligvis :-) set mig bage denne kringle før...
Opskrift og grundig vejledning er overtaget fra min nu afdøde svigermor som angiveligt fik opskriften fra en pige, der var i huset ved Hr og Fru Gedebjerg, som angiveligt havde en elektriker -virksonhed et sted i Himmelland... Lige præcis hvor,  er det ikke rigtig lykkedes mig at opspore -
Og jo, jo du skal have hele historien med -
Proveniens hedder det inden for kunst og kultur, og opskrifter bliver vel med tiden også en slags kulturarv...
Nå men opskriften er her som den stod på svigermors gamle seddel, overskriften var Fru Gedebjergs to stænger, i parantes nedenunder tilføjet at opskriften altså er til tre stænger - det har jeg gennem tiden grinet lidt i skægget af når jeg tog den gamle opskrift frem...
Men opskriften er selvfølgelig blevet ændret, fordi de tre stænger passede fint med en bradepande, hvor de næsten når sammen, så fyldet bliver inde i stængerne i stedet for at ligge som karamelmasse mellem kagerne..

Fru Gedebjergs to stænger (opskriften er til tre stænger)

Til dejen skal du bruge:
50 g gær
3spsk sukker
3 æg
300 g margarine/ smør ( smør er og bliver bedst)
750 g hvedemel
1 1/2 dl kold mælk

Til fyldet skal du bruge:
250 g margarine/smør ( smør er stadig bedst)
200 g flormelis
Et par håndfulde knuste makroner eller æblekage rasp

Sukker eller perlesukker til at drysse oven på kagen

Gæren opløses i den kolde mælk, æggene kommes i, denæst sukker og den blødgjorte smør.
Dejen hæver i skålen 15 20 minutter inden den deles i tre som hver især rulles ud til et farkantet stykke ca 35 x 30, det kommer  sig ikke så nøje da du kan strække den færdige rulle når den kommer på pladen...
Fyldet kommer på og drysses med lidt mel, for at fyldet ikke skal løbe ud under bagningen. Fold en lille kant ind over fyldet i de lange ender, hvorefter firkanten rulles fra den lange side som en roulade. Fastgør lukningen ved at pensle med lidt vand og prikke godt ned med fingrene. Om man vender lukningen i bunden eller toppen er en smagssag - jeg har lukningen i toppen fordi det havde min svigermor - og den slags er det jo svært at lave om på.
Hæver på pladen ca 1/2 time. Pensles med vand eller sammenpisket æggehvide ( jeg bruger vand )
Bages ca 20 -25 minutter, alt efter hvor mørke man vil have dem...



                                                                 De bedste hilsner
                                                            🌸 KirstenK 🌸

6 kommentarer:

  1. Hej Kirsten
    Det virker som en lækker opskrift
    Du skriver at æggene skal i men hvor mange for der står ikke æg i opskriften
    Mvh Liselotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Der står 3 æg

      Slet
    2. Jo, jo - Familien Gedebjerg boede i Aars. Jeg gik i skole med en datter, som er flyttet fra byen, men en anden datter bor her stadig.

      Slet
  2. Bages ved ?...varmluft / normal. Hvor i ovnen? midt eller bund?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, hvorfor lægge opskrifter op her, når man ikke fuldfører den. 🤔🤔🤔🤔

      Slet
  3. Gedebjerg kommer fra Jyllandsgade i Aars

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille kommentar...♥