fredag den 2. december 2016

Nissehuer til de kongelige - og til andre personager - 2. december...



Nissehuen hører om noget julen til og de forskellige nipsfigurer de fleste af os har stående, kan med en nissehue hurtigt transformeres til julepynt. Og når først den lille nissehue er strikket, kan den  jo findes frem år efter år. 
Den er såmænd ganske nem at strikke, hvis du har de grundlæggende strikke færdigheder på plads. Hvis ikke du kan strikke, kan du måske lokke en strikkekyndig i den omgangskreds til at strikke en nissehue eller to...
Har har jeg givet et par af de kongelige nissehuer på - jeg har været en lidt fræk og lavet en neonpink til den lille pige, som min mor fik af sin svigermor, altså min farmor, da jeg blev  født. 


Du skal bruge garnrester i de farver du synes en nissehue skal have, et sæt strømpepinde  og en halv times tid eller deromkring pr nissehue.


Jeg har slået ca 25 - 30 - 35 masker op alt efter hvor løst du strikker og alt efter hvor stort et hoved nissehuerne skal på. Nissehuerne kan jo give sig vældigt meget...
Maskerne slås op på en strømpepind og der strikkes tre pinde  rib (en ret en vrang) herefter samles arbejdet på tre strømpepinde. Hvis du bruger fire pinde bliver der alt for få masker på hver pind.
Strik ca 3 - 4 cm rundt hvorefter du tager ind i begyndelsen eller slutningen af de tre strømpepinde, enten hver anden omgang eller hver tredje omgang alt efter hvor lang du vil have nissehuen...

 Jeg lover dig, det er næsten at det ikke er til at stoppe  med at strikke de små nissehuer  - det er hurtigt og sjovt og resultatet er da nuttet, synes du ikke? 
Den lille hund fik en nissehue med huller til ørerne - strikket ved at måle ud hvor Wuffis ører sidder og dernæst lukke to masker af pr øre på omgangen og slå nye masker op når du kommer til de aflukkede masker på næste omgang. 

💙De bedste 2. december hilsner Kirsten K💙

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid glad for en lille kommentar...♥