lørdag den 12. juni 2010

Lars Husum: "Mit venskab med Jesus Kristus"


Klaus Rothstein kalder i en anmeldelse, tiltlen på Lars Husums debutroman for irriterende og mærkelig! Og det kan der måske være noget om, for egentlig er det ikke en roman om religiøsitet, eller er det? Om den har religiøst indhold tror jeg afhænger af hvilket øje der læser den, så det må man afgøre ved selvlæsning!!
Bogen handler om Nikolaj der efter sine forældres død ender i en spiral af selvhad og vold...Nikolaj er rig og har penge nok så på den front har han ikke problemer. Da han møder Jesus, (eller er det bare en tosse i sandaler?) slår han ham ned med et askebæger.... hvorefter Jesus råder Nikolaj til at flytte til Jylland.
Det lykkes  for Nikolaj, at komme ud af sit selvhad ved hjælp af sine nyerhvervede venner og Jesus/tossen i sandaler.
Bogen har en minimalistisk tilgang, og så allligevel ikke, ikke desto mindre er den let at læse, er "krydret" med indsatte artikler der gør bogen meget levende. Desuden er den absolut ikke uden humor... En spøjs bog om skyld, selverkendelse og rigtig mange spøjse typer mennesker.

2 kommentarer:

  1. Den bog må jeg vist have fadt i,for fra nu af og en mdr. frem er der kun fodboldt på TV og det skal Poul se og det er ikke lige mig.
    Kan du have en god søndag

    SvarSlet
  2. Conny: Nej, det fodbold der er heller ikke lige mig, i hvert fald ikke i så store mængder, så det er godt vi kan finde på andre ting at lave!

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille kommentar...♥