onsdag den 9. september 2015

Rosa Rugusa - Rynket rose eller Hybenrose - Om da jeg kogte en hel pose rosenknopper...


Hybenrosen, der nu står med sine dejlige røde hyben, er på trods af at den står på Naturstyrelsens liste over landskabsukrudt, stadig en af mine yndlinge... Og den formerer sig da også vildt og passer på ingen måder ind i almindelige haver, hvor de fleste da også efterhånden har fået dem udryddet.
Dens blomster dufter så skønt, den er smuk når den står i blomst, men den er ikke mindst lige så smuk når den står med de dejlige røde hyben som giver den dejligste marmelade...
Først på sommeren plukker jeg blomsterknopperne og trækker knopperne på en ståltråd som så kan hænge og dufte og pynte...
Da jeg for nogen tid siden sad og trak rosenknopper på en tynd ståltråd, kom jeg til at tænke på, at jeg engang kom til at koge en pose medd rosenknopper - Ja det lyder lidt skørt, men det var ikke destomindre det der skete...
Jeg skulle til eksamen og var pænt nervøs, som man jo er, når man skal den slags. Jeg var i alt for god tid og derfor kørte jeg en lille tur uden for byen, hvor jeg vidste der var masser af hybenroser. Så kunne jeg plukke en masse rosenknopper, som jeg kunne hygge mig med når eksamen var overstået... Som sagt så gjort og jeg var næsten ved at komme for sent da jeg helt glemte tiden...
Rosenknopperne kom jeg i en plasticpose og lagde på forsædet af bilen. Det var en varm og solrig sommerdag, så rosenknopperne fik det pænt varmt i plasticposen og da jeg endelig efter mange timer slap ud fra eksamenslokalet, var rosenknopperne nærmest kogt til smadder.
Ja sådan kan det gå, og en lille remkinder om hvor varmt der kan blive i en lukket bil var det jo også...

Rosenknopperne kan også tørres og opbevares i et glas, jeg lægger ikke låg på glasset fordi der næsten altid bliver kondens i glasset og så mugner de fine rosenknopper bare...
I øvrigt står hybenbuskene stadig med blomsterknopper rundt omkring, godt nok flest af de hvide blomsterknopper, så du kan stadig nå at plukke rosenknopper, hvis du alligevel skal ud og plukke hyben til marmelade...
Hav en dejlig september onsdag. Varmegraderne bliver nok ikke til at koge rosenknopper i bilen, men mindre kan jo også gøre det...
Du kan se tidligere somres rosenknopperier her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid glad for en lille kommentar...♥