onsdag den 16. september 2015

Kugle museurt...


Kugle museurt er en sær lille fætter... Når man ligger og luger ukrudt på alle fire, som jeg mest gør - opdager man ofte sjove ukrudtsplanter, som næsten altid får kameraet op af lommen og som næsten også altid er et nærmere studium værd...
Således også med denne lille plante som jeg troede jeg kendte, i hvert fald har jeg altid kaldt den Liden museurt, men ved nærmere eftersyn viser det sig, at den i virkeligheden hedder Kugle museurt, en nær slægtning til Liden museurt og Ager museurt ( Undskyld, men det bliver vist lidt nørdet det her)
Plantens latinske navn er Filago Vulgaris, hvor filum (tråd) sigter til den filtede overflade på planten. Vulgaris betyder almindelig og er plangtens artsnavn.
Det danske navn museurt sigter ligeledes til plantens overflade, der sammenlignes med musens grå pels.
En sjov lille plante, hvor de små kuglerunde "blomster" minder om et middelalderligt slagvåben...
Der findes mange sjove planter og særligt blandt ukrudtplanternr er mangfoldigheden stor.
En mangfoldighed som er udviklet af naturen og evolutionen uden brug kunstige fiksfakserier...
Tak fordi du kiggede indenom her og hav en dejlig onsdag!


2 kommentarer:

  1. Tak for en planteguide :) jeg luger også altid på alle fire og får på den måde også tit nogle dejlige planter da jeg ikke luger noget væk jeg ikke kender 👍🏻

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne: Man får heller ikke så ondt i ryggen, som hvis man skal gå og bukke sig hele tiden...

      Slet

Jeg bliver altid glad for en lille kommentar...♥