søndag den 27. september 2015

Husløg - også i træstammer og rødder...

Hvis du læser med her, er du ikke i tvivl om, at jeg er til husløg...gerne i alle de forskellige sorter der findes og gerne i stort antal...
De står over alt i potter og beholdere og når alle potter og beholdere er brugt, må man jo tænke alterrnativt.
Det er her en trærod og en bunke kasseret råddent træ kommer ind i billedet...
Jeg gravede lidt af det rådne træ væk, så der var plads til en husløg...denne stod i en potte og var vokset godt til, inden jeg plantede den i hullet i træroden...


 Her har jeg gravet råddent træ væk på langs af en stamme der var rådden inden i..Jeg har fyldt lidt jord i hullet og plantet forskellige husløg deri. I denne stamme er det store sorter, for hvis man planter sore og små sorter sammen vil de store huskøg hurtigt kvæle de små.I enderne af stammen har jeg lagt sten, så jorden ikke skylles ud ved regnvejr... Disse blev plantet først på sommeren og er allerede vokset godt til.

Endnu en rådden stamme som dog gik i stykker da jeg gravede råddent træ ud af den...men så står den bare op af nogen fliser der danner afgrænsning til et bed...

Husløg passer stort set sig selv og i en rådden træstamme, hvor noget af det rådne træ er taget væk og erstattet med jord, er det på ingen måder nødvendigt at vande...den rådnende træmasse holder utroligt godt på fugten. I øvrigt er det sjældent nødvendigt at vande husløg, de hader at soppe i vand, men det kan dog blive så tørt for dem, at de ruller sig sammen som små kugler. Det gør de for at mindske overfladen, så der sker mindst mulige fordampning.
Hemmeligheden ved husløg er, at de godt kan lide at have det trangt...
Min erfaring siger, at hvis man ikke kan fylde potten eller bedet ud med husløg, så er det godt at lægge sten omkring planterne indtil de er groet til.
Husløg tåler fint at stå ude om vinteren...om foråret ligner de små tørre tingester der aldrig bliver til noget, men sol og varme og en lille smule vand får dem til at vågne op.
Når husløget blomstrer dør rosetten hvori blomsterstanden sidder, men planten har altid dannet aflæggere til at dække hullet, hvor den døde plante efterhånden visner væk...Jeg klipper den visne blomsterstand væk når den er helt vissen, men lader de visne blade i bunden blive.
Disse husløg er lige blevet plantet og det er med vilje at jeg planter dem tæt, netop for at de ikke skal rådne...Denne træstamme som er rådden i toppen står dog stadig på roden og er ca  2 meter høj...
Hav en aldeles fantastisk søndag...og tak fordi du kiggede indenom her i mit lille husløg univers.

2 kommentarer:

  1. Hej
    Utrolig flot med husløg på træ, tror du det samme ville virke med sukkulenter 🙂

    SvarSlet
  2. God ide jeg vil prøve ,har en træstub stående.👍

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille kommentar...♥