fredag den 16. april 2010

Jacob Ejersbo: Afrika-trilogi


Der er kun en ting at sige om Jacob Ejersbos afrika trilogi: Læs den!! Hellere i dag, end i morgen.
Trilogien er ren og skær prosa, ikke nogen litterære fiksfakserier her!
Ejersbo giver med sin prosa et billede af en rodløs og desperat ungdom, der på alle måder prøver, at finde et ståsted i tilværelsen. At handlingen er henlagt til det afrikanske kontinent, og som sådan  meget langt væk fra Danmark, gør ikke trilogien mindre virkelig, snarere tvætimod! Faktisk er det en fæl beretning om, hvorledes man gør både et helt kontinent, men også en hel generation af børn og unge fortræd...
Nu skal man jo ikke sammenligne, men jeg kan ikke lade være med, at sammenligne med Nordkraft, som også besad den samme helt specielle nøgterne Ejersbo- prosa... Ja, så synes jeg faktisk trilogien er bedre...

5 kommentarer:

  1. hej Kirsten...jeg er blevet inyteresseret i trilogien men har ikke skaffet den endnu...vil se om jeg kan låne den på biblioteket....glæder mig at du finder den meget interessant...tror også lige den er en bog efter mit hjerte...

    SvarSlet
  2. hej Kirsten...der skal selvfølgelig bare stå "jeg er blevet interesseret i trilogien..."..beklager "y"et...ved ikke lige hvordan det sådan kom dumpende in i ordet...det må være de gamle krogede fingre på mine hænder...haha! eller trang til at flyve med fingrene hen over tasterne....

    SvarSlet
  3. Anita: Eller dine fingre har taget skade af alt for meget havearbejde...men inspireret af dig har jeg været i haven hele dagen... Hvis ikke du har læst Jacob Ejersbos Nordkraft synes kjeg du skulle læse den også...

    SvarSlet
  4. hej Kirsten....jeg har ikke læst bogen "nordkraft" men set den som film....men jeg har en fornemmelse af, at jeg vil synes bedre om Trilogien....

    SvarSlet
  5. Anita: Nu kan filmen og bogen Nordkraft slet ikke sammenlignes idet filmen ikke direkte er lavet ovr bogen, men blot med bogen som udgangspunkt og karaktererne er da også de sammme, men bogen er 1000 gange bedre end filmen...Triogien vil du synes om... det ved jeg bare!

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille kommentar...♥