tirsdag den 31. juli 2018

Gremolata ...



Sommervarmen  frister os måske ikke til varme middagsretter/frokostretter, men en svinekotelet på grillen eller på panden i køkkenet kan de fleste vist klemme ned.
Og hvis man har sommerferie kan man jo vente med at spise til hen på aftenen, hvor temeraturen er mere tålelig.
De nye Spis bedre ledte min opmærksonhed mod gremolata, som nok er mest kendt for, i det italienske, at være tilbehør til ossobuco...

Min egen version af gremolata blev til en lækker topping til en paprikamarineret svinekotelet, ledsaget af nye kartofler, nye gulerødder og letkogt blomkål.


Min version af gremolata:
Topping til fire personer
To store håndfulde persille
Et bundt purløg
2 kviste citrontimian
4 fed hvidløg
1 økologisk citron
2 skiver tørt hvedebrød
150 g parmesanost/hård italiensk ost
Man kan naturligvis bruge andre krydderurter, og jeg påtænker da at eksperimentere med forskellige urter i den kommende tid.

Urterne skæres fint eller groft, som man nu synes. Jeg valgte den grove...
Hvidløgsfeddene skæres i små stykker eller presses i hvidløgspresseren...Her valgte jeg også den grove version - der går alt for meget dejligt hvidløg til spilde i  presseren -
Citronen skylles og skallen rives fint og blandes i urterne. Det samme gør saften fra den "nøgne" citron. Osten og det tørre brød rives fint på rivejernet og blandes i.
Nu har du en lækker lidt tør topping, som kan bruges til kød, kylling eller æggeretter eller hvad som helst  - kun fantasien sætter grænser.
God fornøjelse og velbekomme.

😃De bedste kilsner KirstenK😄





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid glad for en lille kommentar...♥