fredag den 30. juni 2017

Bogstavklodser af karton - til leg og læring...


Bogstaver danner grundlaget for en stor del af vores sprog, så hvorfor ikke lave dine egne bogstavklodser i karton - nemt - billigt og sjovt - lige et projekt til en regnvejersdag...og nu giver jeg mig ikke af med at spå - men erfaringen siger mig alligevel at der vil komme en del regnsvejrsdage i den kommende tid - og så er det godt at have et regnvejrsprojekt klar.

Jeg har brugt miniecos cube skabelon til klodserne. Der er til to klodser på hvert ark.
De er printet på karton, ridset med en nål eller bagsiden af en kniv i de stiblede linier. Dernæst er den foldet sammen og limet enten med en limstift eller små stykker dobbelsklæbende tape...sidstnævnte er langt det nemmeste og holder bedst. den dobbeltklæbende tape købes i hobbyforretningerne.
Hvis du printer på kraftigt karton bliver klodserne forholdsvis holdbare...



Ordet bogstavleg får en helt ny dimension, når man tager disse plastic byggekoldser (fundet i en rodekasse i den lokale Spar til en flad tyver) hvis man så tilføjer papir og yderligere tilfører farveblyanter og farvekridt..
Jeg så nu lige ved en søgning på nettet, at de hos CC Hobby har billige træklodser med bogstaver på. Sådan nogen der egentlig er beregnet til, at man selv kan male dem, men det er jo ligemeget i denne her forbindelse.
Du lægger papiret  på byggeklodsen og farver med kridt eller blyant...sådan ligesom når man gør det med en mønt eller et blad...
Du kan hente klippearket med de farvede bogstaver her, og klippearket med de sorthvide bogstaver her... hvis du ikke selv vil i gang med klodser og farvekridt
Hvis du printer dem i A-4 størrelse på almindeligt kopipapir og  klipper dem ud så der er lidt plads uden for stregen passer de til miniecos cuber.
Jeg printer dem i god kvalitet, så ser de faktisk ud som om de lige er blevet farvet... man behøver jo ikke gøre det mere besværligt for sig selv end nødvendigt,
Æ, Ø og Å mangler, men jeg plejer at tegne de streger der mangler i æ'et   og ø'et på frihånd...
Bollen over å'et er jo nem, at tegne eller man kan klistre en lille blomst på...
Ellers er det bare at klippe bogstaverne ud, give dem et par strøg limstift på bagsiden og lime dem på cuberne...
Klodserne er fine, at give som en gave til et barn, evt kun med barnets navnebogstaver...
Men jeg synes nu også de er vældig dekorative i sig selv.

De kulørte bogstaver er glade og lidt naive i udtrykket

De grafisk stramme sort hvide bogstaver, er tegnet med blyant.

Disse klodser pynter på bordet og introducerer børnene en lille bitte smule til bogstaver og det skrevne sprog.

De bedste hilsner og god fornøjelse hvis du skulle kaste dig ud i fremstilling af klodser...


KirstenK 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid glad for en lille kommentar...♥