mandag den 17. november 2014

Hulkort...


Jeg laver hulkort...og nej jeg er ikke gået tilbage til tabuleringsmaskinen. Selv om jeg har en vis svaghed for teknikker fra gamle dage, så er jeg dog overgået til moderne digitalisering...
Tabuleringsmaskinen og hulkortet blev opfundet af Thomas Watson  i 1889.
Begge dele blev første gang anvendt i offentligt øjemed ved  den amerikanske folketælling i 1890.
Senere solgte Watson opfindelsen til firmaet der idag hedder IBM..
Nå men det var for så vidt et sidespring...for mine hulkort har ikke en pind med opbevaring af data , men har derimod udgangspunkt en en teknik og en opfindelse der blev gjort langt tidligere...
Uh ha som jeg glæder mig til at vise, hvad hulkortene skal bruges til...
Nå ja, jeg skal selvfølgelig lige have afprøvet om projektet nu også duer i praksis...

8 kommentarer:

  1. I min årle tid i EDB, senere IT, skrev og brugte jeg hulkort dagligt, dog ikke helt tilbage i 1890 :-)
    Jeg er meget spændt på at se, hvad du skal bruge dine hulkort til

    SvarSlet
    Svar
    1. Lone: ja det er egentligt fantastisk hvor meget der er sket bare i vores tid...der er nu slet ikke tale om noget digitalt her...

      Slet
  2. Svar
    1. Helle: Ja det håber jeg det bliver...

      Slet
  3. Svar
    1. Anne: du er lidt på sporet...jegvender tilbage når hulkortene kommer i brug...

      Slet
  4. Som det da er spændende...., hvad mon du nu har gang i?

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva: Jeg har gang i noegt fint og spændende...tror jeg da...

      Slet

Jeg bliver altid glad for en lille kommentar...♥