onsdag den 27. juni 2012

Rød arve..


Billedet har jeg lånt her...da jeg desværre var kommet afsted uden kamera...

I går kom jeg forbi denne lille fine plante som jeg husker fra roemarkerne, da jeg var en stor pige, og roehakningen var en fast bestandel af sommerferien...På dansk kalder vi den rød arve, mens dens latinske betegnelse er Anagalis arvensis.
For det meste blev man lige så rød som arven, på den ene skulder af at hakke roer...
Planten kaldes også "Grine til middag" fordi den fine røde blomst kun åbner sig ved middagstid...på norsk tror jeg den hedder kl 12 blomst...

2 kommentarer:

  1. Tror netop jeg har trukket en del af dem op i haven i går .... Faktisk en lille yndig plante
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne: Ja, det kan da snildt passe...den kan godt være et irriterende ukrudt...men smuk i form og farve det er den!

      Slet

Jeg bliver altid glad for en lille kommentar...♥