mandag den 30. maj 2011

Nå...Det var de hindbærsnitter!


Karen efterspørger verdens bedste hindbærsnitte opskrift...Og, den har jeg da!
Opskriftens oprindelse fortaber sig i det uvisse, men jeg har den fra min søster, der er noget nær den bedste hjemmebager jeg kender!

Hindbærsnitter:
Dejen svarer til 3 almindelige bageplader. Hvor mange hindbærsnitter der bliver af portionen, afhænger naturligvis af, hvor store man laver dem, når man skærer ud. Jeg plejer at lave dem ca halvt så store som dem man kan købe.
400 gram margarine
300 gram sukker
600 gram hvedemel
2 æg
1 tsk bagepulver
Hindbærsyltetøj (jeg plejer at bruge "blå spand")
Krymmel, enten de små multifarvede stænger eller nonpareille...
Flormelis, hvor meget afhænger af hvor tykt et lag der kommes på... Men glasuren skal laves noget tykt, fordi snitterne er varme når glasuren smøres på...

Mel,bagepulver og margarine smuldres sammen, sukkeret tilsættes og æggene kommes i. Dejen æltes så den er ensartet, men der skal ikke æltes for meget da dejen ellers vil komme til at klistre. Dejen lægges køligt en halv times tid.
Dejen deles i tre og rulles ud, så den passer til en bageplade...Det kan evt gøres mellem to stykker bagepapir. Bages ca 15 minutter i en 200 grader varm ovn... Dejen skal være lysebrun, men ikke branket, men må heller ikke være blød.
Dejen tages ud af ovnen og der smøres hindbærsyltetøj på hele dejen. Del den på midten og klap de to halvdele sammen, det skal gøres lidt hurtigt, inden dejen bliver hård. Pres dejpladerne sammen med let hånd. Nu smøres glasuren på, det gøres lettest med en paletkniv eller en smørekniv. Krymmel kommes på, mens glasuren stadig er våd, så de synker ned i glasuren på den karakteristiske "hindbærsnittemåde" Snitterne skæres ud i små firkanter eller små rektangler, mens dejen stadig er varm.
Hindbærsnitter kan holde sig i op til en uges tid, i en beholder med låg/kagedåse. Personligt synes jeg hindbærsnitter er bedst, hvis de har fået lov til at stå et par dage, hvilket desværre sjældent sker her i huset...

Billeder er der desværre ingen af, for jeg har ikke bagt hindbærsnitter for nylig...men det skal snart være, kan jeg mærke...

12 kommentarer:

  1. Alle skriver om hindbærsnitter, nu må jeg da vist også snart prøve - og især når du nu har verdens bedste opskrift. ;0))

    SvarSlet
  2. Dorit: Hindbærsnitter er lækre!

    SvarSlet
  3. Mariannel: Ja, hindbærsnittefeberen raser...det er da bedre end agurketid ikke?

    SvarSlet
  4. Ulla-Bella: Ja, de er rigtig gode kan du tro!

    SvarSlet
  5. Nøjjj...det ser lækkert ud.
    Den må jeg bestemt prøve.
    Tak til Karen der efterlyste opskriften. Og tak, Kirsten, for at vidregive din opskrift:O))

    Kh. Majbrit:)

    SvarSlet
  6. Måske man skulle lade sig smitte af den feber :)

    SvarSlet
  7. I morgen tage vi i sommerhus så vil jeg prøve, at bage dine hindbærsnitter der oppe,så jeg tage lige et kopi af opskriften og sætte billeder på bloggen( hvis de bliver pæne)
    Kan du have en dejlig tirsdag.

    SvarSlet
  8. Majbrit: Du bliver ikke skuffet...det lover jeg dig!

    SvarSlet
  9. Citronmoster: Hindbærsnittefeber er ikke den værste sygdom at lide af!

    SvarSlet
  10. Conny: Hindbærsnitter er da også rigtige sommerhuskager...Hav en god tur i sommerhuset og god fornøjelse med bagningen!

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille kommentar...♥