fredag den 14. august 2009

Yndlingsbrød...


Mit yndlingsbrød er så absolut dette Forsvik-brød. Opskriften hjembragt fra Sverige, for år tilbage, hvor sommerferien havde relation til Jan Guillous fire bøger om middelalderridderen Arn. Det var meget spændende at besøge de forskellige lokaliteter fra bøgerne, og naturligvis blev Forsvik, som har en meget fremtrædende rolle i en af bøgerne, også aflagt et besøg. Opskriften på Forsvikbrødet, fik vi på Forsviks Bruk, og på den måde er Forsvikbrødet blevet sådan en slag speciel ferie souvenier. Men hvis man kan lide et lidt surt/sødt brød, der både har den specielle svenske limpan-smag, men samtidig også er lidt groft, så er opskriften et forsøg værd.
Opskriften kommer her, (næsten) på originalsproget, forstås:

Forsviksbrød:
Dag 1:
3dl rågmjøl
1/2 dl mørk sirap
1 tsk Ættika (eddike)
3 dl kokande vatten
Bland rågmjøl, sirap och ættika i en bunke. Slå over det kokande vatten och rør sammen. Låt stå i rumstemeratur i 24 timmar.
Dag 2:
50 g jæst (gær)
75 g smør
4 dl vatten
1 dl lingonsylt (tyttebærsyltetøj)
1 tsk salt
2 tsk kummin (kommen)
Ca 14 dl grahamsmjøl
Smula jæsten i bunken med surdeg, smælt smøret, hæll i vattnet och værm fingerljunt, løs jæsten och surdegen i degvætskan. Blanda i lingonsylt, salt och kummin. Blanda ner ca 12 dl af grahamsmjølet og arbeta væl. Konsistensen får avgjøra om mer mjøl behøvs. degen skal være kort og inte klæddig.
Jæs ca 30 min, arbeta ner degen i bunken, jæs ytterligera 30 min. Baka ut degen til 2 limpor, låt jæsa ca 30 min på plåten. Grædda i 200 ca 30 min.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid glad for en lille kommentar...♥