torsdag den 6. august 2009

Fækaliteter...


Julia Lahme tager emnet op, om man skal kalde lort for lort, eller hva .... Eftersom jeg til daglig, har 4-5 stykker 0-3 årige blestorforbrugende størrelser, i min varetægt, og har beskæftiget mig med samme i omkring små tyve år, ja så betragter jeg mig måske nok som lidt af en ekspert på området. "Brun alarm" har mange navne, men udtrykket "puha" er nok det mest brugte, og har egentligt været det, de sidste mange år...Der kan selvfølgelig være forskel på Jylland og Kbh, men efterhånden er der da også flere og flere der bruger udtykket lort, i det jyske. Egentlig kan det være lige meget hvilket udtryk man bruger, for når jeg spørger : "Har du lavet i din ble" ved barnet jo godt hvad jeg mener... Gennem tiden har jeg godt nok hørt mange, mange sjove og finurlige udtryk, spændende fra de udenlandske inspirerede kaka, shit og bais til skraldehømmer, pup, bubser, puller, pøller og pølser. Det kan dog godt kan være svært, at holde den proffesionelle maske helt intakt, når man hører følgende sætning sagt, i ramme alvor: "Har kaptajn Bimse lavet skraldehømmer"? Da havde det måske nok været på sin plads at kalde en lort for en lort...

2 kommentarer:

  1. ja stort og småt kan have mange navne...jeg kan dårlig huske, hvad vi sagde, dengang børnene var små...men mine (Københavnske)niecer siger helt klart lort og... nå ja, så gør vi da også det i den tid der nu bliver spurgt ind til det emne :-D

    SvarSlet
  2. Hej Anne, ja og man kan jo lige så godt kalde en spade for en spade...

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en lille kommentar...♥